tisdag 8 maj 2012

Stora planer för framtiden

En bra sak med att vara hemma sjuk är att man får lite tid över för att tänka igenom sina träningsmål och planera den närmsta framtiden så smått. En förhoppning jag har med den här bloggen är att jag ska få incitament att köra lite mer blandad träning, så att jag har lite nytt att skriva om, men också lite mer varierad träning så att jag inte skadar mig (och därmed fortsätter att ha lite att skriva om).

Det primära målet inför maran är förstås att se till att den här förkylningen går över, därefter att se till att det halsont jag har dragits med till och från sedan början av april går över. Sen ska jag springa Stockholm marathon. Förhoppningsvis kommer jag att kunna komma igång med träningen rätt snart igen så att det blir några fler pass innan loppet. Och blir det inte så, får jag komma ihåg att jag har följt Szalkais 4.00-program inför maran nästan till punkt och pricka från slutet av november 2011 fram till mitten av april. Långpass varje helg med TSM (Team Stockholm Marathon) och bra kvalitetsträning i veckorna. Vissa pass dessutom med den snabbare 3.45-gruppen. Det borde innebära att jag har den grundträning och kontinuitet i träningen som krävs för att komma runt varvet löpande - men visst, jag får nog modifiera mitt lilla tidsmål något. (Hemligt, don't tell: har hoppats på att komma in under 4 timmar, men med tanke på mitt tillstånd får jag nog acceptera tider runt 4.15. Dessutom ska jag vara glad om jag kommer runt förstås! Det är, trots allt, min första mara)

Efter maran blir det lite välförtjänt vila och firande av att jag fyller jämnt i år, några dagar efter loppet. Men, sen, plan för juni - som är tänkt att bli en lite lugnare och återhämtande månad:
  • Löpträna en gång i veckan, distanser runt milen max 15 km
  • Komma igång med styrketräningen igen, be om hjälp med program på Sats. Tänker mig två pass i veckan: ett för benen och ett för överkroppen (alternativt hela kroppen)
  • Ett pass yoga/ pilates/ core i veckan. Ypperligt tillfälle att testa duCalme-bikram faktiskt. Har tidigare provat på bikramyoga både på Perfection samt Bikramyoga Södermalm, men nu bor jag ju nästan granne med duCalme så dags att slå slag i saken!
I juli blir det sedan lagom att sätta igång med TSM-träningen inför Stockholm halvmara på torsdagar. Bra plan detta! Längtar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar