fredag 17 augusti 2012

Ser det konstigt ut?





Göran Greiders bok om Olof Palme. Och ett nummer av borgerliga tidsskriften Neo.

Nej, jag är inte politiskt vilsen. Jag har röstat på samma parti i de tre riksdagsval jag har tillåtits delta. Men! Jag tycker att man som väljare faktiskt har ett ansvar för att ständigt uppdatera sig i såväl sina meningsmotståndare som meningsfränders åsikter, ideologier och partiprogram. Själv har jag alltid styrts av ideologi snarare än sakfrågor, och hur mycket jag än läser och försöker se om jag måste ompröva mina åsikter är jag oftast betydligt mindre intresserad av sakfrågorna. Utom vissa, förstås, men de hänger oftast samman med partiets ideologi i fråga. Sen är jag särskilt fascinerad av svensk inrikespolitik à la 1980- och 1990-tal. Det hände så himla mycket spännande under dessa decennier, framförallt på den ekonomisk-politiska arenan, som jag förstås minns extremt lite av men som fortsätter att påverka allt vi ser idag i ekonomin och politiken. Och för att försöka förstå sin nutid måste man i mina ögon förstå sin historia - från båda håll. Självklart är det svårt! Man färgas ju av sin känslomässiga politiska övertygelse, men man kan försöka. Om inte annat för att bli stärkt i de åsikter man hade från början.

Kanske inte ett träningsrelaterat inlägg detta. Men även hjärnan måste få sitt vetni.



- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar