torsdag 23 augusti 2012

Formtoppande kortintervaller

Vänner, idag var det dags igen: kortintervaller på schemat. Den uppmärksamme läsaren må notera att det inte var så länge sedan jag körde det sist, vilket nästan stämmer. För tiden flyger och det var faktiskt tre veckor sedan jag sist körde kortintervaller på Östermalms IP i TSM:s regi.

Då: 40 sekunder. 200 meter. 15 gånger. 5 set med tre i varje. Jag tror att vi hade 30 sekunders vila mellan intervallerna, och 1,5 minuters ståvila mellan seten. Mitt tempo varierade mellan 3.22-3.44.


Nu: 40 sekunder. 200 meter. 12 gånger. 4 set med tre i varje. Färre intervaller, och längre vila - 40 sekunder mellan intervallerna och 2 minuters serievila. Tanken med det upplägget är att man ska ha möjlighet att springa snabbare om man tar lite längre vila, än vad man gör med kortare vila och fler intervaller. Om det gick snabbare idag? Jamen, mycket! De allra flesta intervallerna hamnade inom spektrat 3.14-3.25. Ett par stycken i 3.30-tempo.

 Vad kortare intervaller ska vara bra för? De flesta är nog på det klara med att ett intervallpass är ett effektivt sätt för att snabbt få fart på benen. För att bli en snabbare löpare är det mer eller mindre en förutsättning att köra intervallträning då och då. Men passet är även bra för att träna styrka, spänst och kondition. Den typen av upplägg som jag körde idag är som sagt upplagt för att vara formgivande, men det är självklart nyttigt att köra korta intervaller då och då även längre ifrån ett viktigt lopp.

Jag har haft några dagars träningsuppehåll eftersom kroppen inte har känts på topp, och funderade under dagen på om det inte vore klokt att ha vilat även idag. Sov rätt kasst i natt och endorfinerna var minst sagt i minoritet i knoppen när jag i stötvisa ösregn spatserade iväg från jobbet mot Stadion. Men kroppen svarade faktiskt fint på löpningen och jag är jättenöjd med min prestation på dagens pass. När jag började känna mig trött ansträngde jag mig för att tänka på tekniken - rak i ryggen, upp med blicken, korta ned steget, låg armpendling. Det känns som att formen kan vara på väg! Känner mig också sjukt nöjd med att jag har vilat de här dagarna då kroppen inte har varit på topp. Jag har inte känt mig väldigt dålig, bara lite, men hade jag tränat för tidigt är det möjligt att jag hade blivit sjuk på riktigt. Åh Lise, you do live and learn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar