tisdag 7 augusti 2012

Happy Tuesday

Uppdrag: hitta tillbaka till semesterkänsla, trots ingen semester.
Identifiera: vad är semesterkänsla?
Hypotes: känsla av frihet, lugn, öppna sinnen, vilja att se och upptäcka, vara i nuet, göra trevliga saker.

Därför: Var för ovanlighetens skull extremt sötsugen. Det händer typ aldrig, och därför tyckte jag att det var läge att lyssna på kroppen. Knatade alltså iväg till trevliga xoko vid Sankt Eriksplan och vad skådade där mitt vänstra öga bland alla godsaker - en pekannötspaj! En sådan fick det bli. Och en chai-latte. xoko har dessutom tidningar som man kan låna under tiden man fikar. Bläddrade i en resetidning, funderade lite på vad jag vill göra för roliga resor nästa år, och har några idéer. Tiden räcker dock inte till för allt, så det kommer att bli till att välja. Bland annat vill jag segla nästa år igen, helst i Grekland, i ett par veckor. Men jag skulle också vilja spendera en längre tid, typ en månad, i Frankrike. Jag ser framför mig att man inleder semestern med en veckas språkkurs, möjligen i Paris. Därefter tillbringa en vecka i Biarritz, en vecka på Rivieran och en vecka någon annanstans alternativt på resande fot i landet. Men så vill jag ju också tillbaka till Nya Zeeland, och till det vill jag säga att det krävs minst tre veckor. Monsieur har ju aldrig varit där och jag har massa platser och saker som jag vill visa honom. Jag bodde ett år på Nya Zeeland på gymnasiet, och det är verkligen ett fantastiskt land. Tror att disponeringen av semesterveckor kommer att bli den svåraste nöten att knäcka här.

Ja, det var tankar som kläcktes när semestermoodet infann sig. (om jag var i nuet när jag drömde om nästa års semester? amen, självklart!) Pajen var dessutom sanslöst god. Smaklökar och sinne blev euforiska och stärkt av detta spatserade jag sedan runt i caféets omgivningar, och låtsades vara turist för att se staden med nya ögon. Gick ganska bra.

Do try this at home!

Slutsats: Mission completed. Nu ska jag läsa bok. Eventuellt blogga lite till. Har idéer till inlägg som jag skulle vilja få till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar