fredag 15 juni 2012

Vikt, mat och vikten av att äta

Det här är nog första och sista gången jag tänker skriva om dessa ämnen i kombination. Jag tänker nämligen inte särskilt mycket på dem själv, mycket för att jag inte vill dras in i någon jäkla vikthets, och tycker att det bland ofta råder en allt för stor fixering kring mat och vikt. Dieter hit och dit. Missförstå mig inte: övervikt är inte hälsosamt, och det är heller inte bra att vara smal och bara proppa i sig onyttigheter bara för att man kan. Men vi som rör på oss och därmed bränner massa borde inte gå och fundera så himla mycket på mat och vikt!

Och tro inte att jag aldrig har brytt mig. Den flicka är nog inte född som aldrig har reflekterat över sin vikt, tyvärr. Med åren har detta dock känts mindre och mindre viktigt för mig. Åldern verkar dessvärre även ha dämpat min aptit (tidigare bottenlös, kunde äta hur mycket som helst utan att det sade stopp. Saknar det ofta, att liksom kunna svulla, det går inte längre.). Min poäng med detta inlägg är att jag inte vill begränsas av dåliga tankar, dieter och annat. Jag vill inte vara någon som vrider och vänder på varenda ingrediens innan jag stoppar den i munnen. Det skulle kännas som en begränsning. Jag har full förståelse för att man under perioder vill lägga om sin kosthållning eller testa annan mat än den man är van vid. Och det är fine om man blir lyckligare av det. Men om man gör det för att i sina egna ögon bli finare men får kämpa som fn för det - snälla låt bli. Ni är fina som ni är!

Och vill ni ändå gå ned i vikt? Lägg ned det. Men okej. Jag har ett sjukt enkelt råd med mycket positiva bieffekter. Häng med till Dakota och bli långdistanslöpare. Kilona rasar av långa löppass, vare sig man vill det eller ej. Och då blir ätandet istället viktigt på så vis att man måste äta ordentligt för att orka. Det är till och med nästan svårt att få i sig tillräckligt med energi. Vikten av att äta blir förhoppningsvis viktigare då än vad förändrat ätande potentiellt kan göra för vikten.



- Posted using BlogPress from my iPad på ett plan till Paris!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar